R.P. SEIDEMANN, administraties
Ondernemingsweg 20
1422 DZ Uithoorn
Financiële Administratie
Maar weinig startende ondernemers zijn blij met de verplichte financiële administratie die zij moeten publiceren. Of het nu gaat om een kleine eenmanszaak of grote vennootschap, beiden hebben ze verplichte zaken die zij moeten opgeven aan de belasting met betrekking tot de financiële administratie. Nu het toch verplicht moet, kun je er dan ook maar beter voor zorgen dat het goed gebeurd.
Verplichte administratie posten die u 7 jaar lang moet bewaren:
· Alle financiële gegevens zoals; kassabonnen, facturen, bankafschriften en bewijzen van uitgaven en inkomsten. Hieronder valt ook privé gebruik.
· Alle bezittingen, schulden, verworven rechten en plichten.
· Debiteuren-, crediteuren- en voorraad administratie. Hierover is het verplicht eens per jaar een balans en resultatenrekening op te maken. Elke post op deze resultatenrekening moet schriftelijk bewezen kunnen worden.
· Salaris administratie. Indien u personeel in dienst heeft moet u deze gegevens bewaren. Facturen van een uitzendbureau of stagiaire zijn niet direct salaris administratie maar vallen wel onder de administratie en moeten i.v.m het eerste punt worden bijgehouden.
Financiële administratie voor de belasting
Al deze posten hebben invloed op twee zaken. De omzet belasting (BTW) en de inkomsten, of in het geval van een BV of NV, vennootschapsbelasting. Uw gehele administratie moet schriftelijk vastgelegd zijn. Vanaf 1 januari 2007 mag de financiële administratie ook digitaal worden opgeslagen. Seidemann Administraties dat u altijd een goede backup heeft van uw bestanden!
Administratie en accountancy kantoren
Gegevens verzamelen van inkomsten en uitgaven dient u zelf te beheren. Niemand kan dit voor u doen. Het uiteindelijke resultaat kan Seidemann Administraties voor u berekenen. U kunt met de spreekwoordelijke "schoenendoos met bonnetjes" naar ons kantoor stappen welke voor u de tussenstap kan zijn tussen u en de belasting. Mocht u nu echt de tijd hebben om de belastinggids uit uw hoofd te leren kunt u er altijd voor kiezen om het zelf uit te voeren. Als u weinig verstand heeft van financiële zaken is het zeker aan te raden om de financiële administratie uit te besteden. Natuurlijk kost een boekhouder geld maar hij heeft wel verstand van zaken die belastingtechnisch aftrekbaar zijn, voordeelregeltjes, en andere belastingvoordelige zaken. Deze kunnen al snel in de duizenden euro's lopen en zo veel kost een boekhouder eigenlijk nooit. Zo levert het inhuren van een boekhouder zelfs geld op!
Voor de grotere bedrijven zoals de Besloten Vennootschap en Limited bedrijven is een jaarlijkse accountantsverklaring nodig. Deze geeft aan dat een onafhankelijke administratie specialist de financiële cijfers heeft goedgekeurd.
Administratie bijhouden
Een administratie kantoor berekent doorgaans gewoon zijn uren. Komt u dus binnen met een schoenendoos met bonnetjes dan zal dit eerst digitaal worden ingevoerd en voor deze tijd moet u de normale hoofdprijs afrekenen. Het is dan ook aan te raden om zelf ook het een en ander van administratie af te weten en zelf de gegevens vast op te slaan in een online boekhoudprogramma of, nog goedkoper, gewoon in Excel bij te houden. Administratie kantoren kunnen u precies vertellen hoe zij graag zo'n excel bestand zien. Vraag zo nodig vooraf om een voorbeeld bestand. Ze willen u hier graag mee helpen.
Gegevens bijhouden voor uzelf
Als er toch al vele gegevens in Excel staan kan hier maar het beste ook goed gebruik van worden gemaakt. Een goed bijgehouden boekhouding levert een schat aan informatie op over uw bedrijf. Hoe actueler, hoe beter inzicht er gekregen kan worden in:
· Het financiële plaatje van de onderneming; stijgt de winst en blijven de kosten binnen de marges?
· De kostprijs van uw product. Dit is niet alleen de grondstof maar ook uren, gas, water, licht etc. Door alle kosten te verrekenen over alle inkomsten kan een betere kostprijs worden samengevat.
· Het debiteurenbeheer. Met een actuele boekhouding is dit beter (bij) te sturen.
· Privé-uitgaven.
· Liquiditeit.
De statistieken wijzen uit dat ondernemers met een goede en bijgewerkte financiële administratie een kleinere kans hebben om failliet te gaan!
Eenmanszaak
Een eenmanszaak wil zeggen dat de aansprakelijkheid bij een persoon ligt. Dit is het grote verschil tussen de eenmanszaak en andere ondernemingsvormen. Er kunnen wel meer dan een persoon werken. In principe kan het bedrijf net zo groot uitgroeien als elk ander. De verantwoordelijkheid, eigendom en aansprakelijkheid zijn bij de eenmanszaak een natuurlijk persoon vastgelegd. Deze is ook met zijn privévermogen aansprakelijk. Daar komt de naam eenmanszaak dan ook vandaan.
Omdat het privé en zakelijke vermogen niet gescheiden is kijkt een bank bij een financiering naar het totale plaatje van de ondernemer. Hoe is privé het vermogen geregeld? Meestal is de financiële administratie van een eenmanszaak gescheiden van het privévermogen maar bij een kredietaanvraag bijvoorbeeld zal een bank ook het privévermogen willen zien. Faillissement van de eenmanszaak betekent direct ook faillissement van de ondernemer die hiervoor aansprakelijk was.
Zelfstandige zonder personeel en freelancers
Een ZZP-er (zelfstandige zonder personeel) of een freelancer kunnen vallen onder een eenmanszaak indien deze zich hebben ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. In principe is inschrijven niet verplicht. iedereen kan freelance ondernemen en bij de belasting inkomen uit overige diensten opgeven.
Deze ondernemers kunnen dan geen aanspraak maken op ondernemersvoordelen zoals de kosten van het ondernemerschap in rekening brengen. Bij de eenmanszaak kunnen deze voordelen al snel oplopen. Enkele belastingvoordelen voor ondernemers met een eenmanszaak. Wel hebben deze regelmatig enkele voorwaarden. Zoals het 1225 uren criterium. Dat betekent dat je per kalender jaar minimaal 1225 uur bezig moet zijn met de onderneming. Alle uren gelden, dus ook het lezen van deze pagina kun je in je agenda aangeven en telt mee voor dit urenaantal!
Weeg voor je de keuze voor inschrijven bij de KVK met een eenmanszaak goed de voor- en nadelen af. Zodra je boven de 1225 uur komt is inschrijven meestal fiscaal voordeliger. Ook voor kleine ondernemers met lage winst kan het interessant zijn. Zo zijn er speciale kleine ondernemersregelingen waarmee de overheid de ondernemer wil stimuleren om het bedrijf op te zetten. Zo hoeft er bijvoorbeeld geen BTW afgedragen te worden als het totale jaarbedrag onder een limiet blijft (momenteel zo'n 1800 euro aan BTW) en zijn er andere regelingen.
Aansprakelijkheid eenmanszaak
Als je jezelf inschrijft bij de KVK veranderen er ook enkele juridische zaken. Zo is de aansprakelijkheid bij een eenmanszaak anders dan voor consumenten. Je valt nu onder de zakelijke wetgeving. Deels is aansprakelijkheid bij een eenmanszaak af te dekken via algemene voorwaarden of verzekeringen. 100% is dit nooit. Je risico's zullen, als je gaat meedoen met het zakelijke verkeer, groter worden.
Ondernemen
Ondernemen is op veel verschillende manieren mogelijk. Zo kan men, indien de keuze is gemaakt om ondernemer te worden, uit verschilende ondernemingsvormen kiezen, maar naast wettelijke of fiscale aspecten zijn er ook voor de ondernemer zelf veel verschillen. Zo heeft een franchise ondernemer gemiddeld meer zekerheid, en een ZZP-er gemiddeld meer vrijheid. Maar wat zijn nu precies de verschillen tussen deze vormen van ondernemen?
Wat is ondernemen?
Zelfstandig ondernemen is het organiseren van arbeid en kapitaal met het doel producten te maken en/of diensten te verlenen. Bij commerciële organisaties is er sprake van een onderneming waar risico's worden gelopen en waar het streven naar winst noodzakelijk is voor het voortbestaan.
Of er nu gekozen wordt voor personeel, een franchise formule of parttime thuiswerken met als doel een boek te schrijven; alle vormen hebben uiteindelijk het doel met diensten of producten een positief resultaat te behalen op financieel vlak, en kunnen dus worden gezien als ondernemen.
Parttime ondernemen
Wanneer ben je aan het ondernemen en wanneer niet? In dit artikel informatie over het schemergebied tussen zo nu en dan eens wat als particulier verkopen op een online marktplaats en het echte ondernemen met een Kamer van Koophandel inschrijving.
Freelance ondernemen
Als freelancer biedt je als zelfstandig ondernemer zelf diensten aan. Als deskundige op een bepaald gebied kan de freelancer worden ingehuurd om als extra mankracht te fungeren binnen een ander bedrijf. Zo kan de freelancer voor meerdere opdrachtgevers werken en toch zijn eigen onderneming runnen. Tegenwoordig is het freelancen vooral populair als "Zelfstandige zonder personeel". De zogenaamde ZZP-er.
Franchise ondernemen
Bij het Franchise Ondernemen wordt gekozen om te ondernemen onder een al bestaande handelsnaam. Bijvoorbeeld de handelsnaam Etos, Blokker of de Albert Heijn. De ondernemer is baas van de winkel en mag tot op zekere hoogte zelfstandig ondernemen. Echter enkele zaken zijn vooraf vastgelegd. Veelal het beeldmerk of de slogan tot in sommige gevallen 99% van de strategische keuzes. Deze kunnen per franchise formule enorm verschillen.
Midden-en-kleinbedrijf
De Europese Unie en dus ook de Nederlandse overheid deelt het bedrijfsleven in drie categorieën in: grootbedrijf, middenbedrijf en kleinbedrijf. Het midden- en kleinbedrijf (mkb) bestaat uit bedrijven met maximaal 250 medewerkers. Het kleinbedrijf heeft hooguit 50 personeelsleden. Van alle Nederlandse ondernemingen heeft 1 procent meer dan 250 werknemers. Bron: MKB.nl
Onderneming starten
Bij het starten en runnen van een onderneming zijn de administratieve verplichtingen/lasten hoog. Deze specifieke kennis is vaak (nog) niet aanwezig bij startende ondernemers.
Seidemann Administraties helpt u graag bij deze formaliteiten en verplichtingen.
De volgende werkzaamheden kunnen o.a. voor u worden uitgevoerd:
· Inschrijving Handelsregister Kamer van Koophandel
· Opgaaf 'Startende Onderneming' bij de Belastingdienst
· Openen zakelijk bankrekeningnummer
· Aanvraag Verklaring Arbeidsrelatie (indien van toepassing)
· Personeels- en salarisadministratie
· Eerstedagmeldingen
· Samenstellen budgetten en liquiditeitsprognoses tbv financiering
· Kilometer- en urenregistratieformulieren worden verstrekt
· Aangiftes BTW en Loonheffing
· Aangifte Inkomstenbelasting
· Opstellen firmacontract
· Opstellen huurovereenkomst
· Opstellen arbeidsovereenkomsten
· Salarisadministratie
· Samenstellen en bespreken jaarcijfers
Vraag geheel vrijblijvend om een toelichting of [prijsopgaaf!]
Ondernemers Belasting
Iedereen in Nederland moet belasting betalen. Voor ondernemers is dit echter wel anders geregeld dan voor mensen in loondienst. Mensen in loondienst krijgen het geld dat naar de belastingdienst gaat simpelweg gewoon niet op hun bankrekening. De werkgever houdt de belasting direct in. Voor ondernemers is dit iets anders geregeld.
Voor ondernemers is de belasting anders geregeld. Zij dienen zelf een financiële administratie bij te houden waarin zij onder andere bijhouden hoeveel belasting over de producten en diensten zij ontvangen hebben en hoeveel zij hebben uitgegeven. Daarnaast werkt de inkomsten belasting iets anders doordat er voor ondernemers speciale regels zijn.
Twee soorten belasting
Voor de ondernemer zijn er over het algemeen twee soorten belasting waarmee hij zeker te maken krijgt.
1. OMZET BELASTING
De eerste vorm van belasting is de belasting over de omzet, ook wel BTW of omzet belasting genoemd. Over alle producten en diensten die wordt verkocht dient de ondernemer (in de meeste gevallen) 19% belasting te rekenen en dit periodiek af te dragen aan de belastingdienst.
De belastingdienst wil dat de ondernemers onder andere regelmatig inzicht geven in hun omzet belasting. Deze belasting is veelal aangegeven als BTW. De ondernemer moet het verschil tussen ontvangen BTW en betaalde BTW periodiek overmaken naar (of ontvangen van) de belastingdienst.
2. INKOMSTEN BELASTING
De tweede vorm van belasting is misschien nog wel bekender want dit is de belasting over het inkomen van de ondernemer zelf, genaamd inkomsten belasting. De laatste is dezelfde belasting als mensen in loondienst betalen. Dit kan ook vennootschap belasting zijn voor ondernemers die ondernemen in een vennootschap (BV, NV en Cooperatie) maar bij deze ondernemingsvormen liggen belastingen soms anders en is het meestal aan te raden om een boekhouder of accountant in te schakelen. Vandaar dat we voor het gemak uitgaan van de eenmanszaak of VOF als ondernemingsvorm. Een ondernemer moet net als iemand in loondienst inkomsten belasting betalen. Wel zijn er voor ondernemers andere vrijstellingen en voorwaarden voor de inkomsten belasting.